Efterårs-tv om nye og gamle medier

26. oktober, 2008 13:08

For et par uger siden var min kollega Mette og jeg på New Media Days. Det er en mediekonference i Tappehallerne, som bliver afviklet meget professionelt. En af de ting, de gør godt er, at de fleste af oplæggene videofilmes og lægges online. Så hvis du ønsker noget god efterårsinspiration, kan du se filmene her.

Konferencen er i øvrigt en spøjs blanding af store navne og enkelte helt nye ideer, forretningsudviklere og webredaktører, hype og modhype. Det giver en lidt speciel stemning, som jeg ikke synes, skaber et fagligt niveau, der er ligeså højt som talernes navne og cv’er kunne antyde. Desværre. Men ikke desto mindre er der meget godt indhold. Efter springet har jeg ultra-kort vurderet de oplæg, jeg selv så på konferencen.


David Weinberger, som talte om web 2.0. Kort vurdering: Dygtig (amerikansk) taler. Måske ikke så meget nyt. Link.

Jonathan Harris (desværre ikke online), som er internet-kunstner. Fed inspiration til hvad man kan med nettet, også nogle lækre interfaces.
http://number27.org
http://wefeelfine.org

Tyler Brule (Desværre ikke online), som har stiftet Monocle. Lidt skuffende, men meget blæret.
http://monocle.com

Joichi Ito, som er CEO i Creative Commons, der er en organisation, der giver muligheder for nye rettighedsmodeller internationalt – et alternativ til copyright. Var fint, men lidt rodet. Link.

En Pecha Kucha-session om unge mediebrugere. Seks korte oplæg som var rigtig fine. Bl.a. medieforskere, en teenager mm. Anbefalesværdigt, særligt Carstens oplæg. Link.

Ben Hammersley fra Wired i England om “Web 3.0”. Rodet og ligegyldig kritik af web 2.0 – et oplæg der efter min mening var tre år forsinket. Men han var da meget charmerende. Link.

Paneldebat om fremtidens mediemarked med Ellen Trane Nørby (V), Mikkel Dencker (DF), Christian Peytz (FDIM/Peytz&co) og to til. Blev ikke til så meget. Link.

Tariq Krim, der har stiftet Netvibes.com, fortalte om widgets og widget-økonomien, men meget med udgangspunkt i Netvibes. Godt, hvis man ikke kendte dem. Ellers bare fint nok. Link.

En eller anden amerikaner om Obams valgkamp og brugen af nye medier i den til at rejse penge. Meget amerikansk og unuanceret. Ret stressende præsentation, men måske meget sjov som inspiration til præsentationsteknik. Link.

Paneldebat med Tommy Ahlers fra Zyb, Nikolaj Nyholm fra Polar Rose, en fra Nokia og en fra et fransk firma, Goojet. Om mobile medier. Handlede mest om, hvordan man lavede dem, så de brød igennem. Med fokus på de særlige muligheder på en mobil platform (gps, kontaktliste, kamera osv) og lidt på brugervenlighed (gider vi lave alle de ting, hvis det er skidebesværligt?). Link.

Endnu en paneldebat, denne gang mellem Lisbeth Knudsen (Berlingske), Per Mikael (Metro) og Morten Wagner fra Freeway (dating, arto osv.). Modereret af Anders Lassen fra Infomedia. Denne paneldebat var ganske fin. Meget forskellige grundholdninger og en del begavede argumenter. Link.

Youtubes franske EMEA-chef om Youtube og deres forretningsmodel. Var meget fint, hvis man kan klare den franske accent. Handlede både om hvordan man bryder igennem på Youtube og om, hvordan Youtube spiller sammen med content-leverandører. Link.

Endelig hørte jeg også godt om dette oplæg, som handler om medietrends i Asien. Hvad gør de der unge asiater? Link.

Tags: , , , , ,

Kategoriseret som: , ,