Computerworld har i denne uge en længere artikel – “hvem tjener penge på web 2.0?”, der i høj grad er baseret på et interview med mig. Artiklen er kun i papirudgaven, så her er mit executive summary:
Man tjener penge på web 2.0, når man kan skabe sammenhæng mellem brugernes incitament og virksomhedens interesser. Man er på vej mod succes, hvis man starter med at tænke på, hvad brugerne kunne have glæde af at gøre (og hvad de selv oplever, de kunne have glæde af at gøre). Hvis man kan finde noget, brugerne gerne vil gøre – og så finde en måde, det kan understøtte forretningen, så er man godt på vej. Det gode eksempel fra artiklen er bilbasen.dk. Brugerne har en oplevet egeninteresse i at generere indhold. Bilbasen har en klar forretningsmodel i at sælge det indhold videre til andre brugere. Der er med andre ord overensstemmelse mellem brugernes incitament og virksomhedens interesser.
I øvrigt tror jeg, det er vigtigt at man skelner mellem “web 2.0 som forretningsmodel” og “web 2.0 som understøttelse af forretningsgange”. I den første udgave laver man forretninger med udgangspunkt i en 2.0-tankegang. Det er de færreste, der kan det i Danmark. I den anden udgave bruger man web 2.0 til at understøtte en eksisterende kerneforretning (filmanmeldelser for at sælge biografbilletter).
Tags: Computerworld, forretningKategoriseret som: Digital