Jeg er ikke sikker på, at medier har noget at gøre på Facebook, Twitter osv. Men her er resultatet af en hurtig brainstorm med en veninde om hvorvidt hendes arbejdsplads hørte hjemme der:
- Links med “the full story”/kilder/rapporter/hvilke PR-rådgivere talte vi med osv.
- Historier der ikke blev til noget (“Vi arbejdede på en historie om xxxx men bragte den ikke fordi yyyy”)
- Historier, man arbejder på (som reklame) – “I aften har vi et spændende indslag om…”
- Historier, man arbejder på (som research) – “Er der nogen, der kender nogen, der netop er blevet fyret pga finanskrisen?”
- “Bag om scenen” – hvad sker der på redaktionen
- Billeder (Facebook/Flickr) – af gæster, værter, reportere osv (bare snapshots med journalistens mobiltelefon – sådan ser der ud i radiostudiet / på redaktionssekretariatet)
- Alternative vinkler (- skriv ud: I går fortalte vi om flystyrtet i New York. Vi kunne også have fortalt om udviklingen i flysikkerhed. Læs mere om den vinkel hos xxx)
- Follow-ups – skriv ud: “I går fortalte vi om xxx. I dag følger et andet medie op ved at skrive yyy”
- Inspiration – skriv ud: “Er der nogen vinkler på finanskrisen, medierne ikke fortæller?”
- Nye interviewpersoner – skriv ud: “Hvem mener noget spændende om piraterne i Aden-bugten?”
Man kan selvfølgelig også sende breaking news ud som TV2 og den slags. Men spørgsmålet er, om alt det her er arbejdsindsatsen værd for medierne?
Et andet spørgsmål er naturligvis, om man kan aktivere personlighederne i disse sammenhænge. Altså tv- og radioværterne, journalisterne osv.
Tags: facebook, ideer, inspiration, Medier, twitter