Internettet har hidtil betydet, at vi har adgang til meget (ekstremt meget!) mere indhold end nogensinde før.
Du har adgang til udenlandsk indhold, til rigtig godt amatør-indhold og til en lang række nye mediehuse. Meget af det er rigtig godt, og er med til at gøre vores alle sammens liv lidt bedre.
Men rigtig meget af det, er noget værdiløst lort, der kun er skabt for at få dig til at klikke på reklamer. Wired artikel om Demand Media har åbnet et øje eller to for mig: Internettet er (også) en tsunami af lort.
Demand Medias forretningsmodel er frygtelig:
- En logaritme algoritme udregner hvilken slags indhold, der giver mange annoncekroner (høj pris for annoncer, lidt eksisterende indhold, høj tendens til at klikke på annoncer)
- En “redaktionssekretær” får et par kroner for at gøre nøgleordene til en rigtig sætning
- En “freelance journalist” får så knap hundrede kroner for at skrive artiklen (eller lave videofilmen)
- Endelig får en korrekturlæser og en fakta-tjekker hver et par kroner for at tjekke artiklen
Demand Media er med den model en af verdens største indholdsproducenter. De oversvømmer internettet med et mål om at producere 1 million artikler og videoer om året. Det vil i givet fald koste dem ca. 200 millioner dollars om året: “less than a third of what The New York Times shells out in wages and benefits to produce its roughly 5,000 articles a month.”
Jeg håber, de rigtige mediehuse har en ny forretningsmodel klar i ærmet.
Tags: demand media, lort, MedierKategoriseret som: Medier