I efteråret 2007 og foråret 2008 underviste jeg på ITU-kurset Social Software: Design og implementering. Nu har jeg samlet alle mine slides i denne post. Det er altså din genvej til en masse (akademisk) viden om social software, sociale medier og web 2.0.De mange slides bør ses i sammenhæng med et andet dokument – nemlig Lektionsplanen. Det er der flere grunde til:
- I lektionsplanen kan du se konteksten for den enkelte undervisningsgang
- I lektionsplanen kan du se slides fra min med-underviser Jens Kaaber Pors
- Og ikke mindst kan du i lektionsplanen finde links til eller titler på al den litteratur som slidesne hænger sammen med. Hvis du ikke orker at stave dig igennem alle teksterne kan du finde de studerendes fine læsevejledninger på wikien – dem finder du her.
Det er også vigtigt at understrege, at slidesne naturligvis langt fra udgør et fyldestgørende billede af, hvad vi talte om i undervisningen. Meget af min undervisning er anlagt i form af opgaver, diskussioner, studenter-fremlæggelser og øvelser. Men man får da et godt indtryk af nogle diskussioner, man kan tage med sig selv!
God fornøjelse!
ITU – Social software: 01 IntroduktionIndhold: Om kurset, Oversigt over litteraturen, Oversigt over emnerne, Forventningsafstemning, Deltagelse,Opgaven – hvordan, hvor lang, om hvad osv.
Indhold: Hvad er social software? Eksempler, perspektiver, ord og definitioner. I slidesne henvises til en “konsulent-præsentation”. Jeg ved ikke præcis hvilken, jeg har tænkt på – men det kunne være en som denne.
Indhold: Hvad gør internettet ved samfundet? Hvordan udfolder samfundet sig på internettet? Hvilke typer kulturer opstår på internettet?
Indhold: Hvad er social software? Hvad er grænserne? Og hvad med sociale medier? Web 2.0? Hvad ligger inden for og udenfor? Hvad kan det hele bruges til? Hvad er væsensforskelligt fra “ikke-social” software? Vi arbejder sammen med definitioner.
Indhold:Tre dele: Hvad er communities? Hvad er billeddelingstjenester? Hvad kan Presence?
Indhold: Hvad er API, RSS, XML, Widgets, Ajax…?
Indhold: Hvordan arbejder man processuelt med social software? Hvad skal man have styr på? Hvilke faser skal man igennem og hvad ligger der i dem?
Indhold: Fællesskabs- og community-teorier
Indhold: Hvad er peer production? Hvordan kan store samarbejder fungere? Tekniske samarbejder, aktive samarbejder, hvem gør hvad, hvad skal til?
Indhold: Politik, økonomi, samfund
Indhold: Hvem er inviteret indenfor i dit sociale medie?
Tags: Foredrag, it-universitetet, ITU, slides, social software, social-software, ssdi2007