To nye journalistiske medier: Ugen.dk & relanceret 180 Grader

15. november, 2009 11:00

I den forgangne uge så vi to nye danske forsøg på at genfinde online mediet journalistisk. Dejligt, at der prøves.

Mest omtalt har været ugen.dk, Berlingskes længe ventede forsøg på at sælge journalistik online. Desværre dumper de foreløbigt. Artiklerne er ikke af en sådan kvalitet eller med et sådant indhold, at man ikke kan finde tilsvarende andetsteds. Men først og fremmest dumper de efter min mening på et mærkeligt interface: For at kunne læse Ugen skal man downloade og installere en applikation på sin computer(!). Mærkeligt valg – og godt der ikke er 30 medier, der har truffet det valg. Desværre giver applikationen ikke nogen fordele for brugeren: Man kan for eksempel ikke copy-paste, kommentere indhold eller linke til artikler. Og det er også bare besværligt at læse – for eksempel skal man bladre mellem siderne. Hvorfor nu det? Emme har meget mere om Ugen.dk.

Mindre omtalt har relanceringen af den liberale netavis 180 Grader været. Det er en lille avis med bare et par medarbejdere, og derfor har det været svært at holde et relevant nyhedsflow. Nu er avisen relanceret som en kombination af et brugerdrevet link-univers (som man fx kender det fra Digg, Reddit m.fl.) og egne journalistiske artikler, som optræder på lige vilkår med de brugeroprettede links. Det betyder, at en artikel fra et andet medie sagtens kan være tophistorien hos 180 Grader – også over en egen solohistorie. Det er en forfriskende relancering, der giver meget mere flow på sitet. Men hvis det kommer til at virke på langt sigt, er det nok netop på grund af det tætte værdi- og interessefællesskab, der er mellem brugerne af sitet. I skrivende stund er tophistorien fx Simon Emil Ammitzbølls valgprogram til kommunalvalget i København.

Tags: , , ,

Kategoriseret som: ,