FDB vil vi gerne lave en survey af danskernes brug af sociale medier, dels i forhold til virksomheder og organisationer, dels bredere af danskernes interesser og opfattelse af sociale medier. I alt forventer vi at stille 5-10 spørgsmål samt baggrundsvariabler.
Vi har en ide om, hvad vi skal spørge om, men vi vil gerne have dit input: Hvad vil du helst vide, om danskernes opfattelser af sociale digitale medier? Del dit spørgsmål her på bloggen i kommentarerne.
Vi laver surveyen i april og lover, at vi deler resultaterne, når de er klar (sandsynligvis i starten af maj).
Hvorfor spørge os om, hvad vi vil vide?
Hvorfor lige nu?
Hvordan foregår analysen?
Hvem laver analysen?
Mulige emner og spørgsmål kunne fx være
- Hvor ofte benytter du dig af sociale internetmedier, fx blogs, facebook, fora, twitter og dating-sites?
- Mener du, at virksomheder, foreninger og offentlige myndigheder efter din mening bør være til stede på sociale internetmedier?
- Hvad skriver du typisk om i statusmeddelelser?
- Hvor mange bruger sociale medier uden at være aktive? (foreslået af @klast på twitter)
- Hvorfor bruger du ikke sociale medier (foreslået af @jonassmith på twitter)
- Hvordan fordeler forbruget og interessen sig på forskellige områder, fx venskaber, arbejde, produkter, fritid, interesser – hvor meget fylder forbrug/forbrugeren i fht. “borgeren” i brugen af sociale medier (foreslået af bl.a. @lolula og @claus på Twitter)
- Hvad får dig til at bruge sociale medier? (foreslået af bl.a. @jenskaaberpors og @grann på twitter)
Du må meget gerne dele dit forslag til spørgsmål eller temaer her i bloggen. Lars og jeg samler sammen og bearbejder forslag efter påsken. Tak for din hjælp – og håber vi sammen kan få stillet nogle gode spørgsmål.
Tags: FDB, fdb analyse, lars aarup, sociale medier