Claus Dahl pegede mig på denne tankevækkende præsentation om spilificeringen af hjemmesider og applikationer, som den lokationsbaserede tjeneste Foursquare har været driveren for. Sebastian Deterding, der har lavet præsentationen er skeptisk overfor den måde, spil er blevet brugt i den slags apps: Spil handler nemlig ikke kun om points, titler, mærker og hædersbevisninger – de handler først og fremmest om at have det sjovt. Det er ikke sjovt at få flest point i matador – det er sjovt at spille det sammen med andre og vinde.
Oven i kan spillene være farlige, fordi de ikke nødvendigvis giver den ønskede effekt. Som alle, der har udviklet (eller arbejdet under) incitamentstrukturer (fx bonusordninger, tests eller kvalitetsmålinger) ved, skal man nemlig passe rigtig meget på med den slags. For folk er kloge – og incitamentstrukturer får ofte til at gøre præcis det, de bliver belønnet for, men ikke alt det andet. Det er nemt hende, der registrerer flest timer, der bliver belønnet. Ikke ham, der hjælper sine kollegaer med deres ting.
Det betyder efter min mening ikke, at man slet ikke skal bruge spil-tankegangen, når man designer koncepter og websites. Men man skal tænke rigtig grundigt over, hvad spillet skal opnå, og hvordan det skal skrues sammen. Det er ikke noget, der kan klares på en eftermiddag. Alt det og meget mere forklarer Deterding meget bedre (og sjovere og flottere) end mig i nedenstående præsentation – så skynd dig at læse den.
Kategoriseret som: Digital