Den amerikanske serie-iværksætter Marc Andreesen har et råd til de traditionelle medievirksomheder: Brænd bådene. Ligesom den spanske conquistador Cortez angiveligt brændte sine både, da hans mandskab landte på den amerikanske kyst, så hans folk ikke skulle tænke over vejen tilbage, anbefaler Andreesen at mediehusene skynder sig at lukke deres gamle printudgaver ned, så de ikke skal koncentrere sig om at holde dem i live. Først når indtægten fra den gamle forretningsmodel er væk, kan mediehusene magte at fokusere på at skabe en ny forretningsmodel, mener Andreesen.
Specifikt taler han om forsøgene på at skabe en forretningsmodel ved at tage betaling for indhold. Det er en model, Andreesen mener er passé: ”All the new companies are not spending a nanosecond on the iPad or thinking of ways to charge for content. The older companies, that is all they are thinking about.”
Andreesen har helt bestemt en pointe: Det bliver stadigt sværere at forestille sig en model, hvor man for alvor kan leve af at sælge indhold til den brede dansker, når nu det meste findes bedre gratis. Men jeg tror også, at han er for fokuseret på det tekniske, når han hævder, at han kun ville betale for eksempelvis en iPad-applikation fra et mediehus, hvis den var “something genuinely new that blew him away. It would have to be more than an article with video and graphics”.
Jeg tror bestemt, der kan være en model, hvor man betaler for indhold. Hvis indholdet er godt nok og sjældent nok, som man eksempelvis ser det hos altinget.dk. Men hvis man tror, man kan leve af at sælge omformulerede Ritzau-telegrammer og halvgode essays, vil man nok have bedre af at brænde bådene.
Tags: altinget, forretningsmodeller, marc andreesen, MedierKategoriseret som: Medier