I disse iPad-dage er der mange diskussioner om, hvordan aviser og magasiner kommer til at se ud. Phil Gyford har lavet et sjovt og ekstremt simpelt bud, hvor han laver en særlig udgave af dagens The Guardian – Today’s Guardian.
Hans tanker bag det enkle interface er, at:
- Gøre det enkelt for brugeren at træffe beslutninger (man kan nærmest kun bladre frem og tilbage)
- Gøre det nemt at læse den enkelte artikel uden at blive forvirret af anbefalinger, relationer, reklamer og mærkelige indskud
- Hjælpe brugeren med det han kalder finishability – at man med god samvittighed kan tænke, at “nu har jeg læst avisen og behøver ikke gøre det igen før i morgen”, altså at man ved, hvornår man er færdig
Resultatet er meget langt fra de fleste medie-websites. Men min oplevelse (med 10 minutters klikken rundt) er, at jeg læser flere forskellige artikler – og læser dem mere til ende – end på mange mere “traditionelle avis-sites”. Det passer også godt til Guardians indhold. Bliver spændende at følge op på, hvordan folk bruger Gyford-udgaven af Guardian.
Tags: aviser, guardian, interface, ux