1. The Internet of Things er en vigtig trend at kende til. Den betyder, at der kommer internet i alt i disse år. Dit køleskab kan selv bestille mælk og alt det der… Men seriøst: Din telefon, din bil, dit ur, din pacemaker… Og det er dejligt, for det betyder, at vi kan få bedre produkter, der kan snakke sammen.
Men det er også en sikkerhedsrisiko. Det er smart, at lægen kan indstille din pacemaker uden at skære i dig. Men det er knap så smart, at man kan hacke den. Og det kan man – for sikkerhed er en by i Rusland med mange af de her ting.
Vanity Fair havde en god artikel om det for et par uger siden.
2. Hvert år laver DR Medieforskning en rapport om Medieudviklingen. Det drejer sig primært om forbrug og medievaner af tv, radio og internet. Og den er altid meget spændende og interessant. Årets udgave kom her i løbet af ugen. Det er en række små artikler om forskellige emner. Læs den her.
3. Min yndlingsdesignessayist (hvis det er et ord), Michael Bierut (Pentagram/Design Observer), er endelig begyndt at være aktiv på Twitter.
Forleden linkede han bl.a. til denne interessante feature om, hvordan design foregår hos Google (Google er jo begyndt at lave pæne ting, tjek fx deres smartphone apps).
Han linkede også til denne fine artikel, han selv har skrevet om design som tilskuersport.
4. Filip Wallberg, der er journalist og nu ansat på Syddansk Universitet har lavet et projekt, hvor han kvantitativt har undersøgt hvilke nyhedshistorier, danskerne deler på Facebook (og andre sociale medier). Han har udgivet en gratis e-bog om det.
Hvis det lyder lidt langt med en ebog, kan du også se, hvad folk deler lige nu. (I skrivende stund er den mest delte historie på Facebook “Øl gør mænd klogere” – delt 34.000 gange – mens den på Twitter er “Royal Copenhagen solgt til Fiskars”…)
5. Ugens tip er, at Rdio (der er cirka det samme som Spotify) er gratis og reklamefrit de næste 6 måneder. Dog skal du betale, hvis du vil bruge det på din mobil.
Og…
Ifølge Sheryl Sandberg (COO i Facebook) er det her dokument det vigtigste, der er kommet ud af Silicon Valley nogensinde:
Det er et dokument fra 2009, der beskriver Netflix’ virksomhedskultur, værdier osv. Og det er lidt anderledes end mange andre af den slags…
Læs evt. historien hos Techcrunch.
Tags: dr medieforskning, filip wallberg, internet of things, medieforskning, michael bierut, Netflix, rdio, vanity fairKategoriseret som: Digital