1.
Tilbage i 2009 skrev jeg en blogpost, En tsunami af lort. Den beskrev hvordan Demand Media bruger lavtlønnedede medarbejdere og en logaritme algoritme til at producere et væld af dårligt indhold til internettet. Udtrykket dukkede op i min bevidsthed, da jeg læste et fortrinligt blog-indlæg om, hvordan logaritmer ikke bare bruges til at producere “indhold” men også bruges til at producere fysiske produkter. T-shirts med vittigheder om voldtægt og bizarre bøger bliver til en slags produktspam. Indlægget er fyldt med gode links og er det mest interessante, jeg har læst på nettet i 2013.
2.
Alle på internettet skriver for tiden om Google Glass. Jeg synes, den mest interessante anmeldelse, jeg har læst er fra The Verge.
3.
Et af de mest interessante kulturelle fænomener på nettet lige nu er Netflix’ fremragende politiske intrigeserie, House of Cards med Kevin Spacey. Grunden til, at den er interessant er, at den bl.a. er blevet til på baggrund af Netflix’ kæmpe mængder data om, hvad deres brugere ser. Der var fx et stort segment, der både var glade for politiske tv-serier og for Kevin Spacey… Og for David Fincher, så ham gjorde de da til instruktør.
På sin vis er det jo godt nok at bruge data til at skabe nye sammenhænge. Men det kan også blive umådeligt trist, hvis man bruger data til at fjerne alt det, folk ikke kan lide fra kunst: Vi kan se, at folk zapper ved den her slags scener…
4.
Data var også en af kernerne i den amerikanske præsidentvalgkamp. Her er et par rigtigt interessante artikler om det: Technology Review og NY Times.
5.
Sidste teknologi-skeptiske links fra mig handler om, hvordan Tesco- og Amazon-ansatte bærer særlige armbåndscomputere, som mikrostyrer deres handlinger. Således reducerer man andre mennesker til effektive robotter, der ikke skal tænke selv.
Tags: amazon, big data, demand media, google glass, house of cards, Netflix, nyt fra internettet, obama, object spam, spam, tescoKategoriseret som: Digital