Ingen kan være ekspert i alle medielogikker. Derfor har mange virksomheder hyret eksperter i alt fra Facebook til fordelsprogrammer, enten fra bureauer eller in house. Problemet er bare, at disse eksperter måske ved så meget om deres medie, at de mangler at vide lidt mere om noget andet. Derfor lader de sig forlede af præmissen i “deres” medie – og lader hånt om målgruppebehov og ikke mindst brand: “Sådan skal man altså skrive på Facebook, hvis det skal virke.”
Resultatet bliver medier, der måske nok virker i deres egen logik, men under radaren skader virksomhedens brand og forretning. Fordi de lader sig forlede af stærke medielogikker. Jo stærkere en medielogik, jo mere bør man passe på at optimere udelukkende med denne for øje.
Et typisk eksempel er anstrengt morsomme tv-reklamer, der desperat prøver at få opmærksomhed. Men også mange nyhedsbreve, webshops og Facebook-sider gør sig skyldige i denne over-optimeringssynd. Og man genfinder også trenden uden for det digitale: Tænk for eksempel på avisrubrikker, der lige er blevet strammet lidt mere, end historien kunne holde til.
Tags: branding, brugerbehov, digitale medier, mediepræmisser, Medier, optimering
Kategoriseret som: Kommunikation