Løgn & latin

27. november, 2016 11:48

Jeg er ret glad for en gammel regel om menneskers forhold til teknologi, som science fiction-forfatteren Douglas Adams har fundet på.

Han siger:

1) Alt hvad der findes i verden, når du bliver født, er en naturlig del af, hvordan verden fungerer.

2) Alt hvad der bliver opfundet, før du er fyldt 35, er nyt og spændende, ognoget du kan få en karriere ud af.

3) Alt hvad der bliver opfundet, efter du er fyldt 35, er imod naturens orden.

Jeg kom til at tænke på Adams’ regel, fordi jeg er ved at gå i gang med en opgave, der centrerer sig om børns forhold til teknologi. I den forbindelse har jeg læst en del litteratur for at få en bedre forståelse for, hvad der egentlig rører sig hos de såkaldt “digitalt indfødte”.

De unger jeg selv kender er ganske velreflekterede og fortæller mig glad og gerne om deres brug af Musical.ly og Instagram. Når jeg altså spørger. Det eneste bemærkelsesværdige er, at de synes internettet er så lidt bemærkelsesværdigt. 

Deres naturlighed får mange til at tro, at når man er “digitalt indfødt”, har man styr på lortet og lort på styret. Men så nemt er det desværre ikke. For også online skal forældre lære deres børn at skille skæg fra snot. 

Det illustrerer et nyt studie fra Stanford: Teenagere kan slet ikke navigere i sandt og falskt på nettet. 82 % af teenagerne i undersøgelsen kunne ikke skelne mellem sponsoreret indhold og en rigtig nyhedshistorie. Ikke underligt, når nu mediernes desperate annoncefolk gør hvad de kan, for at få “native advertising” til at ligne journalistik.

Undersøgelsen viser også, at to tredjedele manglede forståelse for kildekritik. Når de så en artikel, hvor en bankmand anbefalede rådgivning fra banken, gav det dem ikke anledning til skepsis. Læs mere om undersøgelsen hos Wall Street Journal.

Måske roden til problemet er, at de fleste børn ganske rigtigt navigerer bedre i Snapchat end deres forældre. Derfor oplever de – og deres forældre – at børnene har et vidensmonopol. I de blindes rige er den enøjede konge. 

Og mange forældre er desværre nok blinde – eller i hvert fald svagtseende. For udover deres manglende erfaring med børnenes medier, har de nemligogså svært ved at navigere mellem sandt og falsk, troværdigt og utroværdigt, væsentligt og uvæsentligt.

Og hvem lærer så dine børn kildekritik på nettet? Mark Zuckerberg?

Kategoriseret som: