Tre måder du kan arbejde konstruktivt med forandringer

24. maj, 2017 11:58

Når man arbejder med digitalisering, bliver man hurtigt ramt af en forvirret og forvokset strøm af ord. Har du disrupted sidste års big data med machine learning endnu?

En af de ting, der kan forvirre er, at forandringer italesættes vidt forskelligt. Min erfaring er, at det for de fleste organisationer giver mening at tale om tre niveauer:

  • Optimering
  • Udnyttelse
  • Opdagelse

Optimering handler om at optimere måden, man leverer sit værditilbud – og det har alle behov for. Det er for eksempel omlægningen fra gammeldags markedsføring til digital markedsføring, fra klassiske segmenteringsmetoder til adfærdsbaseret segmentering, fra klassiske kampagner til performance marketing. Det kan også være procesoptimering osv.

Udnyttelse handler om at forbedre eksisterende værditilbud – i forlængelse af organisationens eksisterende forretningsmodel. Det er for eksempel exploitation, når Coop relancerer et eksisterende medlemsprogram, men bruger digitale metoder til markant at ændre værditilbuddet.

Opdagelse handler om at udvikle helt nye værditilbud og forretningsmodeller. Det er her, man finder de fleste af de klassiske “disruption-eksempler” som Airbnb og Uber. Her er problemet tit, at man ikke kan forudse en forretningsmodel, før den viser sig.

Udfordringen for mange organisationer er, at man blander de forskellige niveauer sammen i ét væk. Det skaber forvirring og frustrationer.

Alle organisationer skyldes sig selv at tage et grundigt kig i spejlet og finde ud af, hvilke niveauer man bør agere på. For det er sandt, at intellektuelt dovne direktører og organisatorisk inerti kan føre til virksomheders spiral mod irrelevans. Men den lidt kedsommelige sandhed er også, at ikke alle organisationer nødvendigvis skal opfinde nye forretningsmodeller.

For de fleste rækker det faktisk, at følge med i hvad der sker “derude” og være klar til løbende at optimere og udnytte ændringer i markedet. Organisationer der kun har det lange lys på, risikerer at blive handlingslammede på kort sigt og overse optimeringsmulighederne.

Måske kan du lade blockchain være blockchain, machine learning og robotter være et par år endnu. Bare det ikke er fordi, du inderst inde er for doven til at forstå, hvad det er.

Kategoriseret som: