Brugerbehov, mashup og fodbold

2. september, 2009 19:07

Et nyt website kombinerer på fin vis tre faktorer, der kan være med til at gøre et website populært hos mig:

  1. Det tilfredsstiller på enkleste vis et klart og snævert brugerbehov
  2. Det arbejder med mashup og sociale teknologier til at hjælpe brugerne
  3. Og… det handler om fodbold

Det er sasliga.dk, jeg taler om. Websitet samler helt automatisk artikler fra de online danske sportsmedier (aviser mm.) og blander dem sammen, så man kan nøjes med at læse nyhederne om sin egen klub – på tværs af medier. Et klart og snævert brugerbehov.

Sasliga.dk er også en Digg-klon – altså et site, hvor brugerne stemmer om hvilken artikel, der er mest interessant. Men til forskel fra andre Digg-kloner (fx Anyhed) har man meget hurtigt fået rigtig meget stof: Det kommer jo automatisk med mashup’et. Det gør, at websitet er umiddelbart interessant for brugeren, og at man ikke har “hønen og ægget-problemet” som på tilsvarende sites, hvor der ingen nyheder kommer, fordi der ingen brugere er – og ingen brugere er, fordi der ingen nyheder er. Sasliga.dk er umiddelbart interessant for brugeren pga. mashup’et, mens de sociale features bare gør det lidt bedre end ellers.

Og så handler det endda om fodbold. Eneste mangel er, at der godt kunne arbejdes mere med brugeroplevelse: Interaktioner, design og sprog. Men fik jeg nævnt, at det handler om fodbold?

Tags: , ,

Kategoriseret som: ,