Et internet meme er sådan et kulturelt fænomen, som fiser rundt på internettet fra mailbox til mailbox og facebook-wall til facebook-wall med samme hast som Lars Løkke på vej til skrædderen i disse dage. Her er to fine lister med internet memer:
- Greg Rutters Definitive List of The 99 Things You Should Have Already Experienced On
The Internet Unless You’re a Loser or Old or Something - Timeline of Internet Memes
For at et meme spredes tror jeg, at balancen mellem Novelty og Tryghed er ret vigtig. Der skal være nogle af de kulturmønstre, man kender så godt (Blauenfeldt = DR; Numa Numa = “Moderne popmusik”; Chuck Norris = “Klassiske Hollywood-film”) og noget uventet/nyt/overrumplende (Blauenfeldt = Hvad han egentlig sagde + iscenesættelsen af det i filmen; Numa Numa = Ha Ha, han synger grimt; Chuck Norris = overdrivelse). Jeg tror, det er derfor, en intern joke fra to 13-årige nørdede drenge kan sprede sig – vi kender kulturmønstrene (De er vores egne) og vi kan huske at være 13-årige – men omvendt er de 13-årige på en helt anden måde, end du og jeg var.
Men der er naturligvis også andre faktorer, der er vigtige. For eksempel identifikation: Ja, Numa
Numa-fyren er grim og synger grimt. Men han er også sød og minder om den grimme side af mig selv, når jeg synger i spejlet og tror ingen hører det. Der er noget mulighed for at iscenesætte sig selv og sine holdninger overfor vennerne, når man sender videre, f.eks. politisk i fht. Blauenfeldt. Og der er muligheden for at arbejde videre med memet, altså for eksempel for at honorere skabertrang a la star wars kid, men også fordi bearbejdningen giver mange flere produkter (OK, måske kunne du ikke lide originalen, men prøv at se, hvad internettet nu har mixet Tommy Seebach-videoen sammen med!)
Se mere om memer her hos TED. Eller læs denne artkel hos Wired.
Tags: chuck norris, internet meme, jens blauenfeldt, meme, numa numa, tommy seebach