The Wire viser mig, at tv-serier er et værdifuldt kulturelt produkt

23. december, 2010 20:18

Jeg har aldrig set særligt mange tv-serier – og for at være helt ærlig, har jeg rynket lidt på næsen, når folk fortalte om denne eller hin serie. Min barndom med serier som Blomsterbørns Børn, Degrassi High og Cosby har sat sine spor. Serier er tv’s svar på frostpizaaer.

Men over de sidste par måneder har jeg skiftet mening. Fuldstændig. Og det skyldes alt sammen én serie: The Wire (2002-2008).

The Wire er et ca. 60 timer langt filmisk mesterværk om den moderne storby, og hvordan den er forbundet. Det er en serie om, hvordan narkotika ødelægger livet for unge, allerede inden de er teenagere. Det er en serie om bagsiden af kapitalismen, og om hvor den almindelige industriarbejder går hen, når der ikke er mere at lave for ham. Det er en serie om mediernes forfald, om politikernes hykleri og om skolernes forgæves kamp. Men først og fremmest er det et værk, der konfronterer struktur og aktør. Ligemeget hvor de mange karakterer befinder sig i samfundet, kæmper de forgæves mod strukturelle forhold, der igen og igen modarbejder dem. Især dem, der prøver at gøre noget godt for de andre.

Samtidig er The Wire underholdende, velskrevet og velspillet. Den er fyldt med fantastiske biroller, fx “Snoop” – en kvindelig håndlanger for en narkoboss. Rollen spilles af Felicia Pearson – også i virkelighedens Baltimore er hun kendt som Snoop. Og har en fortid som barn af misbrugere, som narkohandler og som dømt for mord. Stemningen i serien er skræmmende ægte.

Jeg fandt The Wire via nogle af de mange lister (Fx: 1, 2, 3), der er blevet lavet om “De bedste tv-serier i det forgangne årti”. Serien toppede mange af dem, så jeg tænkte, at jeg ville give den en chance. Det er jeg glad for – det har helt sikkert været en kunstnerisk oplevelse på linje med de bedste bøger.

Så som sagt har The Wire fået mig til at stille spørgsmålstegn ved min børnelærdom om tv-seriens kvaliteter. Måske netop tv-serieformatet (i de bedste tilfælde!) er fantastisk, fordi det giver mulighed for at fortælle lange og komplekse historier – som netop de bedste bøger også kan, men som man altid snydes for i film. I de seneste ti år er der tilsyneladende kommet nok spredning i markedet til, at der bliver lavet rigtig mange gode kvalitetsserier. Og nok penge i markedet til, at de bliver lavet i fremragende kvalitet.

Jeg går i hvert fald på jagt efter en ny tv-serie, jeg kan se. Ligesom jeg altid har bøger klar, jeg gerne vil læse.

> Læs et langt interview med David Simon, manden bag The Wire (hvis du har set serien) – ellers kan du måske læse dette interview fra Vice: “This is the America that unencumbered capitalism has built. It’s the America that we deserve because we let it happen. We don’t deserve anything better. The Wire was trying to take the scales from people’s eyes and say, “This is what you’ve built. Take a look at it.” It’s an accurate portrayal of the problems inherent in American cities.”

Tags: ,

Kategoriseret som: ,