Hvis du ikke har opdaget det endnu: Den organisation, du arbejder i, er gabende kedelig – grænsende til det ligegyldige. Med undtagelse af et par enkelte nørder, er der ikke nogen, der interesserer sig for, om jeres direktør hedder dit eller dat, om strategien er vækst eller lean og om hvilke trends, I ser i markedet. Det er den triste sandhed for de allerfleste virksomheder.
Det betyder, at vi ikke gider bruge vores tid på at dele ideer med kommunen – så kommunen får ingen ideer på sit fine involveringsprojekt, på nær hvis den hiver dem ud af folk. Det betyder, at ingen medier gider skrive om din navlepillende pressemeddelelse. Og det betyder, at et hav af reklamer, der skal påvirke organisationers brand i offentligheden har det rigtig svært.
Mange organisationer og virksomheder ville have godt af at tage et reality check: Er vi virkelig interessante nok til, at folk gider snakke med os? Tror vi, journalisten synes, vi er mere interessante end Nicklas Bendtners affære med Caroline Fleming? Tror vi, borgerne hellere vil bruge tid foran computeren på at give os ideer end på at være sammen med deres børn?
Der er naturligvis undtagelser for reglen. De fleste virksomheder og organisationer er enormt interessante i små eller store miljøer – Udenrigsministeriet er for eksempel spændende på statskundskabsstudierne og for de udenrigspolitiske nørder, og NCC er måske interessant for en særlig gruppe af bygningsingeniører. Find dine nørder og dyrk dem, hvis du gerne vil fortælle dine historier. Men fortæl dem dog til dem, der er interesserede – ikke til alle os andre. Vi gider ikke være venner med dig på Facebook eller se dine imageopbyggende reklamer, der skal fortælle mig hvorfor din organisation i virkeligheden er enormt interessant.
Særligt få organisationer er interessante for de allerfleste af os. Det er det, man normalt kalder folkeeje: Regeringen, Kongehuset, X-factor… Men sandsynligheden er stor for, at din organisation ikke er en af dem.
Tags: kedelig, rantKategoriseret som: Kommunikation