Mikromedier

28. maj, 2007 16:26

Markedsføringsmennesker (og dem er der ikke noget galt med) snakker ofte og gerne om The Long Tail, altså at internettet giver mulighed for at sælge meget små mængder af forskellige varer, fordi distributionsomkostningerne er så små. Men det behøver ikke handle om penge. De lave distributionsomkostninger betyder også, at der snart er et relevant site for dig, ligegyldig hvor nørdet din interesse er.

Er du Brøndby-fan? Så er der mindst tre større fansites at vælge mellem. 90min leverer reportager fra træningerne og nyheder om alt fra spillerskader til andetholdets resultater. Alle Hader Os er (som navnet antyder) for de hardcore fans, der vil læse kritik af ledelsen og artikler om fankultur i ind- og udland. Blok4 er for den tilbagelænede langsidefan, der kan grine af fodbold, selvom holdet ikke vinder i 17 udekampe i træk. Deres fantastiske fodboldtegneserie “Kender du Arne?” bliver i øvrigt nu bragt i lokalavisen Vestegnen. Alle tre sites er borgerjournalistik med blå-gule briller.

Et mere kendt eksempel er 180 grader, der anskuer politik og samfund fra en borgerlig-liberal vinkel. Eller Modkraft der omvendt kigger på mange af de samme ting fra en position et solidt stenkast til venstre for Pernille Rosenkrantz-Theil. Det går bedre for begge sites end det gør for den danske OhMyNews-pendant Flix.

Jeg har selv erfaring fra to sites. Siden 1999 har jeg været med til at drive rollespilsportalen Liveforum. Her kan rollespillere i alle aldre finde nyheder, kalender, debat og sammenhold – alt sammen leveret af brugerne selv. Og selvom målgruppen er bredere, er mitKBH jo efter min mening også netop et forsøg på at lave et mikromedie.

For selv om vi gerne vil nå alle københavnere med en interesse for deres by, vil vi også gerne tale helt særligt til dem, der bare elsker cafeer. Dem, der elsker en løbetur. Eller dem, der synes det er spændende at diskutere det offentlige toilet under Amagertorv. Og vi vil også gerne have folk, hvis smag går på kryds og tværs til at gå i dialog med hinanden. Hvad enten de har samme smag eller helt forskellig smag. Mennesker, der taler med mennesker.

Og hvad betyder det for medier og virksomheder, når der opstår alle disse mikromedier?

Det betyder, at det bliver meget sværere at overskue omtalen af organisationen – for traditionel medieovervågning er ikke længere nok. Men det betyder også, at man får en fantastisk mulighed for at tale til og med de mennesker, der er interesseret i ens egen særlige nørdede interesse. Der er også et mikromedie for dig, der arbejder med asfalt. Og et for dig, der tænder på udstillingssystemer. Og dig, der er helt vild med skibsmaling. Lige pludselig behøver virksomheden eller organisationen ikke at skulle indordne sig mediernes nyhedskriterier for at få en historie ud. Og resultatet bliver, at historien ikke bare “kommer ud” – men at den bliver genfortalt og genfortolket i dialog med andre med samme interesser.

Tags: , , ,

Kategoriseret som: , ,