Kommunikation 2019? Eller 2010?

Publiceret 13.03.2010

Dansk Kommunikationsforening har nedsat en tænketank med mange dygtige mennesker. De er kommet frem til 9 tendenser for kommunikation 2019, altså 10 år ud i fremtiden. Det er jo altid ambitiøst og forfriskende, når man prøver at kigge på den lange bane.

Men jeg blev altså lidt skuffet, da jeg så de ni tendenser. For de viser mest af alt, at spådomme i fremtiden først og fremmest siger noget om den tid, de bliver udsagt i. De fleste af tendenserne handler nemlig om de udfordringer, kommunikationsfaget har i 2010: At kunne måle effekt, at kunne underbygge forretningsstrategi eller de digitale udfordringer. Andre tendenser kunne ligeså godt være udpeget for ti år siden: Fx globalisering eller kravet om autencitet i kommunikationen.

Måske ambitionsniveau (tendenser for et fag 10 år ud i fremtiden) ikke har stået mål med ressourceforbrug (en gruppe frivillige, der har fået nogle timer plus en spørgeskemaundersøgelse). Det betyder ikke, at tendenserne er ubrugelige – for tendenserne er efter min mening ganske fornuftige, i hvert fald i et 2-3-4 års perspektiv.

Men det er falsk varebetegnelse, at foregøgle, at de rækker ti år ud i fremtiden, når vi lever i en tid med så hastige forandringer af samfund, teknologi og organisationsstrukturer, som tilfældet er.Men med den varedeklaration påhæftet, tror jeg faktisk, man som kommunikatør kan få meget god inspiration af at klikke, læse og kigge rundt på de relaterede artikler og videoer.

  1. 13.03.10 at 09:55

    Jeg skrev lige lidt om tendenserne her http://is.gd/arJOn – når nu man sidder i et tog :-) (cc @shschmidt @boetter @labesate )

    This comment was originally posted on Twitter

  2. 13.03.10 at 09:01

    Jeg tror, “underwhelmed” er et ret præcist globalt udtryk at bruge om disse forudsigelser. Jeg giver dig fuldstændig ret – dette er mere et øjebliksbillede end en fremtidsvision. Og jeg undrer mig over, at de mange kloge hoveder ikke kunne komme op med noget mere intellektuelt udfordrende.

  3. 15.03.10 at 00:02

    Som en af de frivillige må jeg jo desværre give dig ret i,at det formentlig ikke rækker alle ti år frem i tiden (og personligt har jeg i artiklen om det digitale heller ikke turde sige noget om senere end 2014)

    Men det har under alle omstændigheder være en interessant øvelse, som vi egentlg burde gøre en gang i mellem.

    @mads: Der har også været mange gode og måske mere visionære ting på banen. Men de ni emner skal også læses som de ni ting, der umiddelbart kunne skabes enighed omkring. Og sådan fungerer den slags jo :-)

  4. 15.03.10 at 14:17

    Tak for jeres kommentarer – skønt at se, at debatten om fremtidens kommunikation fortsætter.

    Vi håber det er okay, vi henviser til jer på http://www.kommunikationsforening.dk/Menu/Fagligt+nyt/Kommunikation+2019/Deltag+i+debatten?

    Hvor I også er mere end velkomne til at debattere videre.

  5. Kim Barren
    20.03.10 at 21:48

    Kære Mads og Morten,

    Ja, det er svært at spå om fremtiden. Også den kommunikationsmæssige. Om det er så er konservative bud uden udfordring som Tænketanken er kommet med, kan vi jo diskutere i 2019 eller 2014. Men som et andet tænkertankmedlem Jesper B skriver, så handler sådant arbejde også om hvad der kan opnåes konsensus om.
    Derfor er det måske ikke så udforderende og provokerende.

  6. Morten Gade
    21.03.10 at 12:56

    Kære Kim

    Er helt med på vilkårene, I har arbejdet under. Men med de vilkår skulle man måske have sænket ambitionerne? Hvis man altså ikke kunne ændre ved vilkårene.

    Under alle omstændigheder siger de (fornuftige) tekster vist mindre om 2019, end de gør om den tid, de er udsagt i, som Katrine Emme Thielke sagde i Kommunikationscast forleden.

SKRIV KOMMENTAR