En Spotify/Netflix model for magasiner

10. juli, 2012 9:21

Next Issue Media lancerer en Spotify-lignende model for magasiner. For 15 USD om måneden får man via sin iPad adgang til en række magasiner (foreløbig 39). Kunne det være en god model? Det er oplagt, at der er nogle meget klare fordele for både læsere og udgivere.
For læserne gælder det, at de:

  • Får nemmere ved at finde de relevante magasiner for dem
  • Ikke skal forholde sig til et hav af underlige navigationsprincipper
  • Får en dejligt flad udgiftskurve og følelsen af adgang til et hav af indhold
  • Samt i forhold til papirmagasiner fx ikke er afhængige af den lokale kiosks udvalg

For udgiverne gælder det, at de:

  • Får meget lavere udviklings- og markedsføringsomkostninger end ved en egen iPad-applikation og dermed også lavere risiko
  • Får adgang til nye målgrupper
  • Får nemmere ved at lancere nye rent digitale titler

Men meget afhænger naturligvis af, hvor mange penge går videre til udgiver. Og her er der i hvert fald nogle skævheder i konceptet – produktionen af en side i Economist eller The New Yorker er nok højere end af Hello.

Og så retter prisen sig nok mest imod magasin-junkier, der kan erstatte et eller flere eksisterende abonnementer.

Mere hos Techcrunch,

Tags: , , , ,

Kategoriseret som: